Τα λάθη Σαμαρά - Βενιζέλου και η... "γοητεία" Τσίπρα! (Η Μ. Κατσικοβόρδου απαντάει)

Κατάρρευση δικομματισμού, στροφή προς τα άκρα, μνημόνιο - αντιμνημόνιο... Διλήμματα που δεν "βγήκαν", ρητορική χωρίς απήχηση... Οι χθεσινές εκλογές έφεραν ρήξεις και ανατροπές.

Ζητήσαμε από τη Μαρία Κατσικοβόρδου, σύμβουλο πολιτικής επικοινωνίας, μια ανάλυση των στρατηγικών και των λαθών που έγιναν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, από τους δύο μεγάλους χαμένους των εκλογών, το ΠΑΣΟΚ και τη Νέα Δημοκρατία, αλλά και για τα... νέα ήθη και έθιμα της πολιτικής ζωής!

Ποια ήταν η μεγαλύτερη έκπληξη για εσάς… Το ποσοστό του ΠΑΣΟΚ ή της Νέας Δημοκρατίας;
Τα δύο κόμματα το τελευταίο διάστημα συστηματικά αγνοούν το λαό, αγνοούν τις ανάγκες της χώρας, αγνοούν τις δύσκολες συνθήκες στις οποίες έχεις περιέλθει ο λαός. Με το ζόρι έφεραν τον κόσμο σε εκλογές σε μία περίοδο όπου θα έπρεπε, μέσα από το καλό παράδειγμα των ίδιων, να προτάσσουν τη συνεργασία, την ομόνοια, την δουλειά, τη συνέπεια στον κόσμο. Η πολιτική είναι πάνω από όλα ομαδικό παιχνίδι και μάλλον οι πολιτικοί μας κάπου ξέχασαν ότι όλοι μας, στην Ελλάδα, στις μέρες αυτές που περνάμε, παίζουμε στο ίδιο γήπεδο. Είμαστε Εθνική Ελλάδος και όχι Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός. Ο αντίπαλος δεν είμαστε εμείς μεταξύ μας, είναι άλλος. Οπότε όχι, κανένα από τα δύο ποσοστά δεν μου προκάλεσε εντύπωση και δεν ήταν έκπληξη. Αυτό που ίσως και να με εκπλήσσει, λίγο, είναι που ακόμα και μετά από όλα αυτά, ακόμα και σήμερα, δείχνουν να μην έχουν καταλάβει τί έχει συμβεί και γιατί ήρθε αυτό το αποτέλεσμα. Όπως και το πώς μπορούν να αποτρέψουν ξανά μία τέτοια εικόνα.

Ποια ήταν τα επικοινωνιακά λάθη του Αντώνη Σαμαρά και δεν κατάφερε να πάρει, όχι την αυτοδυναμία, αλλά ούτε καν, την «ισχυρή εντολή» που ζήτησε;
Κοιτώντας σημείο προς σημείο τις τελευταίες μέρες μπορούμε να βρούμε αρκετά καλά, όπως και αρκετά λάθη. Τα λάθη δεν είναι κάτι απαγορευμένο, συμβαίνουν και δεν μπορείς να κατηγορήσεις έναν πολιτικό για αυτά σε βάθος. Το μεγάλο λάθος όμως του Σαμαρά ήταν ότι δεν έδειξε ευελιξία και προσαρμοστικότητα στη ροή των καταστάσεων όπως ερχόταν. Αρνήθηκε να συνεργαστεί, στην ουσία να συνεργαστεί, με τα άλλα κόμματα σε μία δύσκολη στιγμή για τη χώρα, και παρόλο που δεν ήταν η ώρα και η στιγμή με κάθε τρόπο επεδίωξε εκλογές. Σα να είχε ένα σχέδιο και με το ζόρι αυτό να κάνει χωρίς να αξιολογεί κάθε στιγμή τις ιδιαίτερες συνθήκες. Νομίζω ότι αν έδειχνε πνεύμα συνεργασίας, αν άφηνε τις εκλογές να γίνουν το Νοέμβριο με Δεκέμβριο του 2012 και αν έξυπνα εκμεταλλευόταν το χρόνο μέχρι τότε ώστε να φτιάξει και το δικό του προφίλ και των στελεχών και της ΝΔ, τα πράγματα θα ήταν αλλιώς.

Γιατί κατά τη γνώμη σας ο Ευάγγελος Βενιζέλος δεν κατάφερε να συσπειρώσει το ΠΑΣΟΚ;
Και με τον Ευάγγελο Βενιζέλο και το ΠΑΣΟΚ συνέβη κάτι αντίστοιχο όπως με τη Νέα Δημοκρατία νομίζω. Δεν είναι καμιά επιστήμη τρελή, είναι κοινή λογική. Δεν ήταν η ώρα γι α εκλογές. Ήταν οι ώρα για εφαρμογή πολιτικών και για δράση, για αναπτυξιακές κινήσεις, για μικρά μικρά καθημερινά που θα βελτίωναν την κατάσταση ως έχει και που θα έφερναν ηρεμία στους πολίτες και στη χώρα. Όταν ο καθένας από εμάς παλεύει καθημερινά για το πώς θα πληρώσει λογαριασμούς, πώς θα κρατήσει το μαγαζί του ανοιχτό, πώς θα φέρει τουρίστες στο νησί και εσύ αντί να τον βοηθήσεις βάζεις τη χώρα σε προεκλογική περίοδο, με στόχο την εξουσία, ε τότε τι περιμένεις; Εσύ σκέφτεσαι τον πολίτη; Τις ανάγκες του; Αυτή δεν είναι η δουλειά σου ως πολιτικός; Αυτός γιατί να σε σκεφτεί; Γιατί να σε ψηφίσει; Δεν είναι πρόβλημα ΠΑΣΟΚ ή Νέας Δημοκρατίας εσωτερικό. Ούτε πρόβλημα εξουσίας και αυτοεπιβεβαίωσης των Αρχηγών τους . Είναι πρόβλημα πολιτικό, είναι πρόβλημα της κοινωνίας. Αυτό δεν κατάλαβαν, ούτε ο ένας, ούτε ο άλλος.

Ποιο κόμμα έκανε την πιο επιτυχημένη καμπάνια;

Οι Οικολόγοι Πράσινοι, για τον απλό εξής λόγο, ότι ίσως και να ήταν οι μόνοι που έκαναν ουσιαστικά αυτό που λέμε «καμπάνια». Από την αρχή, από την πρώτη μέρα είχαν ένα slogan “Σκέψου Καθαρά», ένα θέμα, ίδια χρώματα να κυριαρχούν, το logo τους παντού που είναι το ηλιοτρόπιο, ένα ύφος και τόνο και όλα αυτά με συνέπεια πέρασαν μέσα σε έντυπο υλικό, στο video, στις ομιλίες τους, facebook και twitter, στις δράσεις τους. Ηταν επίσης εμφανές ότι υπήρχε σχεδιασμός, ήταν μια καμπάνια γεμάτη, χωρίς κενά, με κάτι διαφορετικό κάθε μέρα και μια καμπάνια που κράτησε μέχρι την τελευταία στιγμή μέσα από τα social media και το twitter, απατώντας σε ερωτήσεις σχετικά με τις θέσεις τους και τις εκλογές. Αποσπασματικά υπήρχαν φυλλάδια ή site προεκλογικά πιο εντυπωσιακά από των Οικολόγων Πράσινων, όμως όταν μιλάμε για καμπάνια, δεν αναφερόμαστε σε μεμονωμένες ή σπασμωδικές κινήσεις λάμψης, αλλά στο σύνολο των ενεργειών, με στρατηγική, με ηρεμία, με χρονοδιάγραμμα που τελικά φέρνει και τη μέγιστη επίδραση στη σκέψη του ψηφοφόρου. Αυτό είναι το πολιτικό marketing, η πολιτική επικοινωνία. Εξάλλου αυτό φάνηκε και στα τελικά αποτελέσματα που μόλις για χίλιες ψήφους τελικά δεν μπήκαν στη Βουλή, σε μία τόσο δύστροπη εκλογική αναμέτρηση.


Πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα social media στις εκλογές;
Αυτές οι εκλογές είχαν, μεταξύ πολλών άλλων, και την ιδιομορφία να διαρκούν μόλις 15 μέρες σε συνδυασμό με την περιοριστική παράμετρο οι περισσότεροι πολιτικοί να μην μπορούν αν κινηθούν ανάμεσα στους υποψηφίους τους. Τα social media, για όσους τα εμπιστεύτηκαν, ήταν μια καλή διέξοδος και μια καλή ευκαιρία ώστε οι υποψήφιοι να δείξουν την εξωστρέφειά τους, την επικοινωνιακή τους ικανότητα αλλά και στοιχεία πιο «ζεστά» του χαρακτήρα τους. Από την άλλη δεκαπέντε μέρες δεν είναι αρκετές για να δημιουργήσεις την απαιτούμενη «οικειότητα» μέσα στο χώρο των social media για αυτό και ευνοήθηκαν όσοι ήδη, από χρόνια, έστω μήνες ήταν χρήστες και είχαν παρουσία σε αυτά τα μέσα. Καλές πρακτικές είδαμε από τους Οικολόγους Πράσινους που εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο τη δυνατότητα του διαλόγου μέσα από το twitter, αλλά και μεμονωμένα σε πολιτικούς ξεχώρισε του Κυριάκου Μητσοτάκη όπως και του Παύλου Γερουλάνου που μας εντυπωσίασε με τα infographics στις απαντήσεις του.

Πάντως για όσους πολιτικούς με την ευκαιρία των εκλογών αυτών έκαναν το ντεμπούτο τους στα social media, εύχομαι να διατηρήσουν παρουσία τους και να ανακαλύψουν και μόνοι τους, πόσο μεγάλη δύναμη είναι αλλά και πόσο όμορφη αυτή η άνετη επαφή, η διάδραση και η επικοινωνία που προσφέρουν σε έναν πολιτικό τα social media με τους ψηφοφόρους του.

Γιατί γοήτευσε ο Αλέξης Τσίπρας τους ψηφοφόρους;
Στο αποτέλεσμα έπαιξε σίγουρα μεγάλο ρόλο το ότι ανήκει στους πολιτικούς τους λεγόμενους αντιμνημονιακούς. Στο κομμάτι της «γοητείας» όμως ο Αλέξης Τσίπρας έχει αυτό το κάτι φρέσκο, το κάτι ανθρώπινο. Είναι νέος, είναι ωραίος, είναι επικοινωνιακός, έχει χιούμορ και πάνω από όλα, θα μου επιτρέψετε τη λέξη, «γουστάρει» την πολιτική. Φαίνεται να πιστεύει σε αυτό που κάνει, να το νιώθει και να το απολαμβάνει. Και είναι ο εαυτός του. Έχουμε ανάγκη από νέους πολιτικούς που αγαπάνε την πολιτική, που είναι αυθόρμητοι, από όποιο πολιτικό χώρο και αν προέρχονται. Νομίζω ο Αλέξης Τσίπρας έχει ακόμα δρόμο και έχει ακόμα πολλά να προσφέρει στην πολιτική….αρκεί να μην ξεχάσει και αυτός στα δύσκολα και στα πολύπλοκα αυτό το «γουστάρω», είναι το πιο ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για έναν πολιτικό.

Τελικά έπαιξε ρόλο στο αποτέλεσμα το ότι δεν έγινε το πολυσυζητημένο debate; Θα είχε κάποια διαφορά;
Ναι, το λέω καθαρά, νομίζω έπαιξε ρόλο. Το να βλέπεις από τη μία ένα κόμμα εξουσίας και έναν αρχηγό που θέλει να γίνει Πρωθυπουργός να αρνείται να συμμετάσχει σε διάλογο δεν είναι ό, τι καλύτερο. Και από την άλλη το να βλέπεις όλα τα υποψήφια κόμματα να μην μπορούν να συνεννοηθούν και να συμφωνήσουν σε κάτι, πραγματικά τόσο απλό, τότε σε προβληματίζει για το πώς θα συνεργαστούν και θα συνομιλήσουν και θα συμφωνήσουν και για κάτι δύσκολο.

Πέραν αυτού, θεωρώ ότι κάποια στιγμή, σε ουδέτερη χρονικά περίοδο, θα πρέπει να συσταθεί μία διακομματική επιτροπή και να βάλει κάποιους κανόνες για τις προεκλογικές περιόδους , για τους χρόνους στα κανάλια, για τις προδιαγραφές των κομμάτων στις καμπάνιες τους και για το debate. Δεν μπορούμε κάθε φορά λίγες μέρες πριν τις εκλογές να θυμόμαστε ότι πρέπει να επανεξετάσουμε τους κανόνες, αγγίζει πραγματικά τα όρια τους γελοίου. Και δεν είναι κάτι που πρέπει να το εφεύρουμε, είναι απλοί κανόνες, που και άλλες χώρες ακολουθούν και απλά θα πρέπει να ορίσουμε. Ας το κάνουμε επιτέλους, είναι ώρα μέσα σε όλες τις αλλαγές που γίνονται να αναβαθμίσουμε και το «τεχνικό» κομμάτι αν μπορώ να το πω έτσι, της πολιτικής στην Ελλάδα.

Πιστεύετε πως οι ψηφοφόροι ήξεραν τι εκπροσωπεί η Χρυσή Αυγή; Θα έχαναν δύναμη αν τους έβλεπαν στα τηλεοπτικά πάνελ;
Νομίζω θα ήταν ό, τι πιο έξυπνο από τον πολιτικό κόσμο, αν προεκλογικά ενθάρρυνε την προβολή της Χρυσής Αυγής. Αλλά οι περισσότεροι πολιτικοί και τα κόμματα στην Ελλάδα δεν σκέφτονται την πολιτική, δεν σκέφτονται το σύνολο, δεν καταλαβαίνουν ότι αποτελούν ένα μέρος, ένα μόνο δέντρο σε ένα δάσος και αν δεν φροντίσουν το δάσος, το δέντρο μόνο του δεν θα μπορέσει να επιβιώσει. Και δεν θα έχει και νόημα. Χρειάζεται να επανεξετάσουμε την πολιτική, το επίπεδό της, το πλαίσιο, τους κανόνες της στην Ελλάδα συνολικά. Χωρίς την πολιτική, κόμματα και πολιτικοί δεν μπορούν να υπάρχουν. Ας το καταλάβουν.

Αν γίνουν επαναληπτικές εκλογές τον Ιούνιο περιμένετε κάποια δραματική αλλαγή;
Θα αποφύγω όποια πρόβλεψη, ειδικά πάνω σε υποθετικά σενάρια, σε μία τόσο κρίσιμη στιγμή για τη χώρα και εν μέσω εξελίξεων. Ιδανικά δεν θα έπρεπε να προκηρύσσονται εκλογές όποτε βολεύει τον έναν και τον άλλον. Ιδανικά δεν θα έπρεπε να γίνουν εκλογές τώρα, στις 6 Μαΐου. Ιδανικά δεν θα έπρεπε να γίνουν εκλογές τον Ιούνιο. Επιτέλους η χώρα και οι πολίτες της έχουν ανάγκη από ώριμους αρχηγούς, από υπεύθυνες κυβερνήσεις συνέπειας και σταθερότητας, από συνέχεια στο κράτος και από στρατηγική και προγραμματισμό μακρόχρονο. Είναι ευθύνη τους, το οφείλουν στον ελληνικό λαό που τόσο έχουν ταλαιπωρήσει να τα βρούνε, να συνεργαστούνε, να προτάξουν το συμφέρον της χώρας και όχι να παίζουν το μέλλον της μέσα από μικροκομματικά παιχνίδια.

Ποιον τίτλο θα δίνατε στις εκλογές της 6ης Μαΐου του 2012; Ανώφελες εκλογές. Δεν ήταν η ώρα τους.



Η Μαρία Κατσικοβόρδου είναι σύμβουλος πολιτικής επικοινωνίας.

2 σχόλια:

Οταν το 70% του πληθυσμου διαφωνει τοσο ριζικα και καθετα με μια πολιτικη που η κυβερνηση εφαρμοζει η καλη μας επικοινωνιολογος λεει οτι δεν επρεπε να γινουν εκλογες. Ενταξει, μονο 21% ειναι η ανεργια, μονο 2,000 ανθρωποι εχουν αυτοκτονησει, μονο μερικες χιλιαδες ειναι οι τραυματιες απο τα ματ, μονο μερικες δεκαδες φορες εγινε ντου στην Βουλη, οποτε γιατι να γινουν εκλογες? Αφου ο λαος μας ηθελε....

Παντως με τετοιους επικοινωιολογους καταλαβαινω γιατι το κομμα της πηγε απατο.

Ευχαριστώ για το σχόλιο. Οι εκλογές έχουν συγκεκριμένο σκοπό δεν είναι επικοινωνιακό εργαλείο. Ήταν αναμενόμενο ότι δεν θα έδιναν συγκεκριμένο αποτέλεσμα και η χώρα με τον κόσμο όπως αναφέρεις θα συνέχιζαν να ταλαιπωρούνται. Όφειλαν να προστατεύσουν τους πολίτες, όφειλαν να βρουν μια λύση, όλοι μαζί ώστε να μην μπούμε σε αυτήν την περιπέτεια και στα τόσα έξοδα. Και πάλι σε συνεργασία θα καταλήξουν, μπορούσαν να το έχουν κάνει καιρό τώρα. Όσο για το τελευταίο σχόλιο...δεν έχω κόμμα :))

Δημοσίευση σχολίου

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More